مقایسه تلویزیون های OLED ، LED و QLED | کدامیک بهتر است؟

مقایسه تلویزیون های OLED ، LED و QLED | کدامیک بهتر است؟

اهمیت موضوع

یکی از مهم ترین تصمیماتی که هنگام خرید تلویزیون باید گرفت این است که چه نوع صفحه نمایشی را انتخاب کنیم: از LED های محبوب گرفته تا تلویزیون های فوق العادۀ اولد و QLED های سامسونگ که هر کدام به نوعی شاهکارهای این شرکت ها هستند انتخاب تلویزیون را واقعا سخت کرده اند. LED ؟ OLED ؟ و یا QLED ؟ هر کدام از این تکنولوژی ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب اینکه کدامیک بهتر است هم سخت است و هم بستگی به نظر مشتری دارد. بابیروس در این مطلب این سه تکنولوژی را تعریف و با هم مقایسه می کند.

تعریف ال ای دی و اولد و QLED

تلویزیون QLED تلویزیون OLED تلویزیون LED
تلویزیون QLED بهتر است یا OLED مقایسه تلویزیون OLED و QLED و LED تلویزیون ال ای دی بخریم یا اولد ؟
QLED چیست؟ OLED چیست؟ LED چیست؟
QLED نامی است که شرکت سامسونگ برای نسل جدید LED هایش از آن استفاده کرده است. سامسونگ در QLED از پانل LCD سنتی استفاده می کند که با استفاده از LED روشن می شود. بین لایۀ LCD و نور پس زمینه، یک فیلتر با نانو ذرات واکنش پذیر انرژی، نور را فیلتر می کند تا رنگ های خالص تر و اشباع شده تری تولید کند. تلویزیون های OLED تلویزیون هایی هستند که می توانند درخشندگی هر یک از پیکسل های خود را به صورت جداگانه تنظیم کنند. این قابلیت امکان این را به تلویزیون OLED می دهد که برخی پیکسل ها را بطور کامل خاموش کند و رنگ سیاه خالص را با تضاد بی نهایت نمایش دهد. این قابلیت به تلویزیون های اولد کیفیت تصویر استثنایی می بخشد. LED مخفف عبارت Light Emitting Diode به معنای " دیود ساطع نور " است. تلویزیون های LED از پانل LCD اما با نور پس زمینۀ LED استفاده می کنند. تلویزیون های اخیر سطح بالای LED از یک فیلتر نوری بسیار سریع و سبک استفاده می کنند که می توان گفت با QLED برابری می کند. این فیلتر کمک می کند که تلویزیون های LED بتوانند طیف گسترده ای از رنگ را تولید کنند.
چه کسانی باید QLED بخرند؟ چه کسانی باید OLED بخرند؟ چه کسانی باید LED بخرند؟
کسانی که به دنبال بهترین رنگ های موجود هستند. هرکس که توانایی خرید اولد داشته باشد و یک تلویزیون فوق العاده بخواهد. امروزه بیشتر افراد دنبال LED می روند چون قیمت مناسب تری دارند. تلویزیون های LED بیشترین ارزش خرید دارند و در اندازه های بسیار گسترده ای موجود هستند.

مقایسه LED ، OLED و QLED

  تلویزیون QLED تلویزیون OLED تلویزیون LED
عمق رنگ مشکی خوب عالی خوب
تاری حرکت بسیار عالی عالی خوب
زاویه دید ضعیف بسیار عالی ضعیف
حجم رنگ بسیار عالی خوب خوب
یکنواختی رنگ خاکستری متوسط خوب متوسط
درخشندگی بسیار عالی عالی بسیار عالی
قیمت و دسترس پذیری ضعیف متوسط بسیار عالی

برای مقایسۀ این سه تکنولوژی ما بهترین تلویزیون QLED (سامسونگ Q9FN) ، بهترین تلویزیون OLED (الجی E8 ) و بهترین تلویزیون LED ( سونی X9000F ) را در نظر گرفته و هر کدام از پارامترهای فوق را بصورت جداگانه در بندهای بعدی بطور کامل مقایسه کرده ایم.

قیمت و مشخصات کامل تلویزیون اولد E8 الجی

خرید اینترنتی تلویزیون Q7 سامسونگ از بانه با گارانتی

بهترین تلویزیون سونی

مقایسه عمق رنگ مشکی

تلویزیون QLED سامسونگ Q9 تلویزیون OLED الجی E8 تلویزیون LED سونی X900F
خرید تلویزیون Q9FN سامسونگ از بانه با گارانتی قیمت خرید تلویزیون اولد E8 الجی در بانه خرید آنلاین تلویزیون X9000F سونی از فروشگاه های معتبر بانه
رنگ مشکی: cd/m2 0.044
کنتراست: 6055:1
رنگ مشکی: 0 cd/m2
کنتراست: 1
رنگ مشکی: 0.020 cd/m2
کنتراست: 5089:1
همانطور که می بینید مشگی مطلق فقط در تلویزیون اولد وجود دارد که مقدار آن صفر است و QLED و LED در حد صدم با مشکی مطلق تفاوت دارند.

دیدن این اختلاف در تصاویر ممکن است دشوار باشد و تا زمانی که هر سه تای این تلویزیون ها در کنار هم جلوی چشمتان نباشد نمی توانید اختلاف آنها را درک کنید. بصورت جداگانه به هر کدام که نگاه کنید فکر می کنید بهترین تصویر را نمایش میدهد ولی وقتی کنار  هم و با یک محتوای یکسان به هر سه تکنولوژی نگاه کنید می بینید که OLED تا چه حد جلوتر است.

به تصاویر فوق نگاه کنید که یک صلیب روشن را در صفحه مشکی هر کدام از این سه تلویزیون نمایش می دهد و اختلاف آنها را ببینید. بجز در تلویزیون اولد که مشکی مطلق است تلویزیون QLED و LED گرچه رنگ مشکی بسیار تاریکی دارند اما مطلق نیست و هنوز هم روشن و کمی خاکستری به نظر می رسند. البته این بدان معنا نیست که این دو تلویزیون به اندازه تلویزیون های کنتراست پایین مانند IPS بد باشند اما اختلاف آنها در مقایسه با OLED نیز زیاد است.
برخی از تلویزیون های LED برای کمک به این مسالۀ رنگ مشکی از ویژگی لوکال دایمینگ استفاده می کنند و تا حدی رنگ مشکی را تقویت و به مشکی مطلق نزدیک تر می کند. اما در بهترین حالت هم ویژگی لوکال دایمینگ یا همان نوردهی موضعی نمی تواند رنگ مشکی را به یکنواختی تلویزیون OLED ایجاد کند.

- برنده کدام است؟
- OLED

مقایسه یکنواختی رنگ خاکستری

تلویزیون QLED سامسونگ Q9 تلویزیون OLED الجی E8 تلویزیون LED سونی X9000F
تلویزیون QLED بخریم یا OLED OLED VS QLED VS LED مقایسه تلویزیون اولد و ال ای دی
یکنواختی : 3.553% یکنواختی: 2.547% یکنواختی: 4.335%

 

تا امروز که در نیمۀ اول 2019 هستیم هیچ تلویزیونی وجود ندارد که یکنواختی کاملی ارائه دهد و این را در تصاویر فوق نیز می توانید مشاهده کنید که مربوط به 3 تلویزیون برتر صنعت تلویزیون هستند. تلویزیون های LED ، تلویزیون های OLED و تلویزیون های QLED هر کدام راه و روش های خاص خود را برای نمایش دارند که بتوانند رنگ های یکنواختی را نمایش دهند و در این میان تلویزیون OLED میزان یکنواختی بیشتری دارد و صفحه خاکستری در آن بسیار تمیزتر از ال ای دی و QLED است.
بیشترین تاثیرات مربوط به یکنواختی در تماشای برنامه های ورزشی و برنامه های با تعداد رنگ زیاد در صفحه دیده می شود. نگاه کردن به اسکیت روی یخ، زمین های فوتبال، چمن و تپه های چمن زار در تلویزیون های با یکنواختی خاکستری پایین ناخوشایند است و کثیف به نظر می رسد. این باعث شده است که طرفداران ورزش و بخصوص هواداران فوتبال سراغ تلویزین های OLED بروند که برای تماشای ورزش فوق العاده عالی هستند.

- برنده کدام است؟
- OLED

مقایسه درخشندگی در LED ، OLED و QLED

LED ها و QLED ها هردو برای انتشار نور به پس زمینه به LED متکی هستند و بدین ترتیب هر دو از لحاظ درخشندگی نقاط ضعف و قوت یکسانی دارند. در تلویزیون LED/QLED میزان درخشندگی بسته به مدل متفاوت است. برای مثال تلویزیون های سری P شرکت Vizio از درخشان ترین تلویزیون هایی است که تاکنون مورد آزمایش قرار داده ایم. تلویزیون های OLED هم صرف نظر از مدل درخشندگی مشابهی دارند. در تست انجام شده بر روی بهترین های این سه تکنولوژی نتیجه به این صورت است که تلویزیون های LED و QLED به میزان قابل توجهی روشن تر از OLED ها هستند و در این مورد آنها برنده اند. البته ناگفته نماند که این روشنایی برای درصدی از افراد آزار دهنده است و همین برتری در جای خود می تواند نقطه ضعف باشد.

- برنده کدام است؟
- QLED/LED

مقایسه حجم رنگ در تکنولوژی های صفحه نمایش

کارایی و عملکرد رنگ بزرگترین پیشرفتی است که در تلویزیون های QLED در مقایسه با سایر تلویزیون ها دیده می شود. در حال حاضر هیچ تلویزیونی در بازار موجود نیست که اشباع رنگ آن مانند و یا نزدیک به تلویزیون های QLED باشد.

این بدان معنا نیست که تلویزیون های OLED و LED بد هستند اما می گوییم که هم از نظر درجه رنگ و هم طیف رنگ، تلویزیون QLED بهترین چیزی است که می توانید پیدا کنید.

- برنده کدام است؟
- QLED

مقایسه زاویه دید در LED و اولد و QLED

وقتی صحبت از زاویۀ دید می شود سامسونگ QLED خود را بالاتر از LED معرفی می کند اما اینطور نیست و تلویزیون های QLED تقریبا برابر با همتایان LED خود عمل می کنند. تلویزیون های LED زاویه دید یکسانی ندارند و با توجه به نوع پنل که IPS باشد یا VA متفاوت هستند و معمولا تلویزیون های نوع IPS عملکرد بسیار خوبی دارند. (جهت کسب اطلاعات بیشتر مقالۀ " مقایسه پنل IPS و VA " را با کلیک روی آن مطالعه کنید.)
برخی از تلویزیون های LED و QLED در تلاش برای بهبود زاویه دید پنل های VA ، فیلترهای بیشتری اضافه کرده اند و زاویه دید را بهبود می بخشند. با این حال هنوز هم به پای تلویزیون های IPS نمی رسند. و تلویزیون های IPS نیز کمبودهایی دارند و از OLED بدتر هستند. البته درست است که IPS زاویه دید بهتری دارد اما در عوض دارای کنتراست بسیار بدتری نسبت به تلویزیون های VA است.
در پایان و خلاصه بگوییم که نه LED و نه QLED در گستردگی زاویه دید به خوبی OLED نیستند.

- برنده کدام است؟
- OLED

قیمت و دسترس پذیری LED و الد و QLED

تا اینجای مقایسه تقریبا از همه لحاظ OLED برنده بود و پیشنهاد ما هم خرید تلویزیون اولد بود.  اما وقتی صحبت از قیمت و بودجه می شود داستان فرق می کند. هرچقدر هم که خوب باشد وقتی توانایی خرید آن را نداشته باشیم چه فایده؟ در طی چند سال گذشته اگرچه قیمت OLED ها کاهش یافته و اکنون با قیمت بسیار مناسب تری در بازار موجود هستند و حتی گاهی کمی ارزان تر از LED های سطح بالا هستند ؛ با این کاهش هم بازم تلویزیون های اولد همچنان محصول برتر هستند؛ اما به لحاظ قیمت و همچنین در دسترس بودن تلویزیون های LED در انواع عالی با طراحی و عملکرد فوق العاده در دسترس شما هستند. تنوع انتخابی که در LED دارید هرگز در اولد نخواهید داشت. به اندازه ای که در بازار LED موجود است اولد موجود نیست و اگر هم باشد سایزهای آن بسیار محدود است. این مسالۀ قیمت که یکی از اساسی ترین عامل های خرید است و همچنین در دسترس بودن بالای LED ، موجب شده است که LED ها به پرفروش ترین تلویزیون ها تبدیل شوند.

- برنده کدام است؟
- LED

جمع بندی و توصیه های بابیروس

در بین انواع مختلف تلویزیون ها، تلویزیون OLED تقریبا از هر نظری بر سایر تلویزیون ها برتری دارد. بخصوص کیفیت تصویر و تاری حرکت در تلویزیون های اولد نسبت به LED و QLED بسیار جلوتر است.
در نهایت توصیه بابیروس این است که :
در صورت محدودیت بودجه حتما تلویزیون LED بخرید و واقعا ارزش خرید بالایی دارند و در اندازه های گسترده ای در بازار موجود هستند.
و اگر مشکل بودجه ندارید و قیمت برایتان مهم نیست تلویزیون OLED همیشه بهترین انتخاب خواهند بود و بهترین عملکرد را دارند.

کانال تلگرامی فروشگاه بابیروس

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما