مقایسه کیفیت تصویر 4K و Full HD

مقایسه کیفیت تصویر 4K و Full HD

فورکی چیست؟ فول اچ دی چیست؟

کوتاه، مفید و مختصر بگوییم که فورکی و فول اچ دی از استانداردهای کیفیت تصویر هستند که در تعریف 4K چهار برابر Full HD تعریف شده است و طبیعتا باید تصویر واضح تری ارائه دهد. اما یک تلویزیون UHD فقط کیفیت تصویر را بهبود می بخشد آن هم اگر در حال تماشای محتوای بومی فورکی از فاصلۀ نزدیک باشید.

Full HD = 1920*1080

4K = 4*Full HD = 3840*2160

مقایسه فول اچ دی و فورکی

مقایسه فورکی و فول اچ دی

  تلویزیون 4K  تلویزیون Full HD 
  فورکی چیست فول اچ دی چیست
تعریف:  تلویزیونی با 2160 ردیف در 3840 ستون پیکسل. تلویزیونی با 1080 ردیف در 1920 ستون پیکسل.
چه کسانی باید بخرند؟ اکثر مردم امروزه دنبال فورکی می روند خصوصا برای تماشای از نزدیک و لذت بردن از جزئیات و دقت تصاویر، تماشای برنامه های ورزشی . کسانی که از فاصلۀ دور تلویزیون تماشا می کنند، کسانی که صفحه نمایش کوچک ترجیح می دهند و کسانی که بودجۀ کمی برای خرید دارند .
اندازه های موجود عالی محدود
ارتفاع 2160 پیکسل 1080 پیکسل
عرض 3840 پیکسل 1920 پیکسل
در دسترس بودن محتوا متوسط، اما به سرعت در حال رشد است. عالی
اندازه تلویزیون های موجود 40 اینچ تا 100 اینچ و بالاتر 32 اینچ تا 55 اینچ

مقایسه محتوای بومی فورکی و فول اچ دی

تلویزیون فورکی  تلویزیون فول اچ دی
مقایسه تلویزیون فورکی با فول اچ دی تلویزیون فورکی بهتر است یا فول اچ دی
دو عکس فوق تصویری یکسان را در وضوح مختلف بومی نشان می دهد. بدین معنی که رزولوشن فایل و رزولوشن تلویزیون دقیقا یکسان هستند. عکس سمت راست یک تصویر فورکی است که در تلویزیون فورکی نمایش داده شده است و عکس سمت چپ یک تصویر فول اچ دی است که در تلویزیون فول اچ دی نمایش داده شده است.
تصویر 4K نرم تر و دارای جزئیات بیشتری نسبت به تصویر 1080p است. وقتی که از نزدیک به این دو تصویر نگاه کنید می بینید که لبه های اطراف اشیاء در تصویر 1080p به طرز چشمگیری مبهم تر است. این تفاوت به دلیل این است که تعداد پیکسل های بیشتر 4k امکان نمایش طبیعی تر تصویر را فراهم می کند.

برندۀ این بند: 4K

مقایسه فول اچ دی ارتقا یافته به فورکی با فول اچ دی

تلویزیون فورکی با محتوای 1080p تلویزیون فول اچ دی با محتوای 1080p
ارتقای تصاویر فول اچ دی به فورکی 4k vs full hd
تلویزیون 4k  برای نمایش وضوح های پایین تر از روشی استفاده می کند که upscaling نام دارد. این فرآیند تعداد پیکسل های تصویر با وضوح پایین را افزایش می دهد و اجازه می دهد تصویر برای صفحه نمایش متناسب شود. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که از آنجا که مقدار اطلاعات موجود در سیگنال تغییر نمی کند پس جزئیات بیشتری مشاهده نمی شود.
تصویر سمت راست یک تلویزیون فورکی است که محتوای 1080p upscaled را نمایش داده است و تصویر سمت چپ محتوای بومی 1080 را نمایش داده است (یعنی رزولوشن تصویر با زولوشن تلویزیون برابر است.) این ارتقاء موجب شده است تصویر کمی نرم تر شود اما در کل بسیار شبیه به تصویر بومی است.

فاصلۀ تماشا

داشتن یک تلویزیون 4k با محتوای واقعی 4k کافی نیست! همیشه محدودیت هایی برای آنچه که چشم می تواند درک کند؛ وجود دارد. بنابراین اگر خیلی دور از تلویزیون نشسته باشید نمی توانید تمام جزئیات موجود در تصویر را ببینید. این بدان معناست که اگر از فاصلۀ خیلی دور از تلویزیون فورکی بنشینید تصویر مانند تصاویر تلویزیون های با وضوح پایین به نظر می رسد. نمودار زیر خط تقسیم کننده برای دید طبیعی 20/20 را نشان می دهد.

رابطۀ فاصله تماشای تلویزیون با سایز تلویزیون

برای استفاده از نمودار فاصلۀ مشاهدۀ خود را بر روی محور عمودی پیدا کنید و اندازۀ تلویزیون را بر روی محور افقی بررسی کنید. اگر موقعیت نقطۀ نتیجه بالاتر از خط باشد تفاوت عمده ای بین تلویزیون 4k و تلویزیون 1080p نخواهید دید. این بدان معنا نیست که شما به هیچ وجه متوجه تفاوت ها نمی شوید به این معنی است که از آن فاصله تفاوت ها اصلا اهمیتی ندارند.

برندۀ این بند: 4K (گرچه فورکی از فاصلۀ دور لذت مشاهدۀ جزئیات را به شما نمی دهد، اما از نزدیک همیشه بهتر است).

جمع بندی و نتیجه گیری بابیروس

1- اگر قصد خرید تلویزیون دارید و دو راهی 4K یا Full HD ذهنتان را درگیر کرده است بدانید که تلویزیون فورکی از هر لحاظ ارزش خرید بالاتری نسبت به تلویزیون فول اچ دی دارد. اما همانطور که گفتیم فقط خرید فورکی کافی نیست! باید به اندازۀ کافی نزدیک بنشینید تا جزئیات اضافی و محتوای بومی UHD را تماشا کنید.

2- اگر عادت دارید که از دور به تماشا بنشینید و جزئیات تصویر برایتان زیاد مهم نیست پس الکی برای فورکی هزینه نکنید چون سودی از آن نمی برید، تلویزیون های فول اچ دی برای شما مناسب تر خواهد بود که لیستی از بهترین تلویزیون های فول اچ دی را می توانید در اینجا (بهترین تلویزیون های Full HD بازار از نگاه بابیروس) ببینید.

کانال تلگرامی فروشگاه بابیروس

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما