بررسی تایزن (TIZEN) سیستم عامل تلویزیون سامسونگ

بررسی تایزن (TIZEN) سیستم عامل تلویزیون سامسونگ

تایزن چیست

شرکت سامسونگ هم مانند دیگر شرکت های تولید کننده تلویزیون، در تلویزیون های اسمارت و هوشمند خود از سیستم عامل منحصر بفرد بهره می گیرد. سیستم عامل بکار گرفته شده در تلویزیون های هوشمند سامسونگ "تایزن" نام دارد. در این نوشته قصد داریم ویژگی ها و مزیت های این سیستم عامل را مورد بررسی قرار دهیم و در اختیار شما قرار دهیم.

پلتفرم تلویزیون های هوشمند سامسونگ یکی از جامع ترین برنامه هاست و از سال 2015 سامسونگ ویژگی های هوشمندش را روی پلت فرم سیستم عامل تایزن می سازد. سامسونگ تلویزیون های هوشمندش را با سیستم عامل اختصاصی خودش یعنی تایزن تولید می کند. تایزن یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس متن باز است که سامسونگ بطور جدی در توسعۀ آن شروع به کار کرده است و هدفش جایگزینی آندروید با تایزن است.
توپ هوشمند یا اسمارت هاب همواره بخش مهمی از تلویزیون هوشمند سامسونگ بوده است که ویژگی ها و خدمات مربوط به کاربران را ارائه می دهد. در تایزن همه چیز بصورت یکپارچه و یکجا آورده شده است و به همین دلیل استفاده از آن بسیار آسان است. با فشردن فقط یک دکمه می توانید همه تنظیمات را ببینید. طرح بندی تایزن شامل یک دسته کارت است که در پایین صفحه نمایش نشان داده می شود. دستگاه های متصل به تلویزیون، برنامه های زنده، منوی تنظیمات و هر آنچه که بخواهید در دید شما قرار دارد.

رابط کاربری سیستم عامل تایزن سامسونگ

پخش محتوا در تایزن بسیار ساده است. سویچ بین برنامه هایی مانند نتفلیکس و یوتیوب و.. به سادگی شروع یک بازی است و تمام آن چیزی که لازم است انجام دهید فشردن یک دکمه و شروع به تماشا است. یکی از بهترین ویژگی های سیستم عامل تایزن این است که توصیه های تماشایی دارد. همیشه برنامه هایی را برای تماشا به شما توصیه می کند که میتوانید بر حسب علاقۀ خودتان به تماشای آنها بنشینید. پس همیشه چیزی برای تماشا وجود دارد و هیچ وقت حوصله تان در کنار تایزن سر نمی رود.

تشخیص خودکار منابع در تایزن

هنگامی که منابع متعددی به تلویزیون متصل است کمی گیج کننده است که کدام منبع به کدام پورت وصل است. سیستم عامل تایزن این مشکل را حل کرده است و آنقدر هوشمند هست که بتواند منابع را شناسایی کند. مثلا هنگامی که شما یک دیسک Blue-ray را به HDMI1 متصل کرده اید پورت HDMI1 را بعنوان پورت پخش کنندۀ دیسک بلو-ری شناسایی می کند.

ویژگی های سیستم عامل تایزن

در تایزن همه چیز در هماهنگی است

در حالی که تلویزیون تایزن کار تشخیص منابع متعدد متصل را انجام می دهد ریموت کنترل تلویزیون نیز به شما اجازه می دهد تا آنها را کنترل کنید. کنسول بازی، دیسک بلو-ری و تمامی منابع متصل؛ از راه دور قابل تنظیم و کنترل هستند که طراحی فوق العاده مینی مالیستی آن نیز لذت کار با آن را دوچندان کرده است.

 تایزن چیست

اشتراک گذاری آسان با Smart View

برنامۀ smart view به شما امکان اتصال بهتر بین تلویزیون و سایر دستگاه ها مانند گوشی، تبلت و لپتاپ می دهد. عکس، فیلم، موسیقی و.. را به آسانی به صفحه نمایش بزرگ تلویزیونتان منقل دهید و از آن لذت ببرید.

نحوه به اشتراک گذاری با تلویزیون تایزن سامسونگ

برنامه اسمارت ویو بعنوان یک ریموت ثانویه در گوشی ها و تبلت ها و.. عمل می کند! این برنامه هم برای Android و هم برای iOS در دسترس است.

بازی در تایزن

تلویزیون های هوشمند سامسونگ به شما این امکان را می دهد که از بازی های HD لذت ببرید بدون اینکه حتی خودتان را مجبور به داشتن یک کنسول بازی کنید. برنامۀ بازی شامل بازی های محبوب است که میتوانید در تلویزیون تایزن پخش و استفاده کنید. امکان استفاده از بازی های آنلاین نیز وجود دارد و کافیست یک کنترلر بازی و اتصال اینترنت داشته باشید! کنترلرهای سامسونگ با DualShock و PlayStation و Xbox سازگار است. بازی های موجود انواع ژانرهای مختلف را شامل می شود و متنوع هستند و برای تمام اعضای خانواده با هر سنی بازی وجود دارد.

بازی در تلویزیون های سامسونگ

تایزن، غالب بر بازار جهانی تلویزیون های هوشمند

فروش جهانی تلویزیون های هوشمند در حال افزایش است و با توجه به استراتژی تجزیه تحلیل شانس انتخاب تلویزیون های تایزن توسط مصرف کنندگان همیشه بالا بوده است. بر اساس آمارهای موجود فروش تلویزیون های هوشمند در سراسر جهان در سال 2018 به 157 میلیون دستگاه رسید که 67 درصد کل تلویزیون های فروخته شده است. از این ارقام بطور متوسط از هر پنج تلویزیون هوشمند یک تلویزیون تایزن به فروش رسیده است. این در حالی است که آمار فروش تلویزیون های با سیستم عامل روکا تنها 4 درصد بوده است. 

رتبه اول بازار در دست سامسونگ و بعد از آن با اختلاف ناچیزی webOS الجی، بزرگترین سیستم عامل های هوشمند تلویزیون در سطح جهان هستند.

چگونه از تایزن استفاده کنیم

اسمارت هاب

ویژگی کلیدی تلویزیون های هوشمند سامسونگ رابط کاربری سمارت هاب (Smart Hub) روی صفحه است که برای دسترسی به ویزگی ها و مدیریت برنامه ها استفاده می شود. در تلویزیون های مجهز به تایزن اسمارت هاب شامل یک نوار در امتداد صفحه است که در حال حرکت از چپ به راست است.

اسمارت هاب تلویزیون تایزن سامسونگ

  1. Gear Iconهنگامی که شما این آیکون چرخ دنده را انتخاب می کنید منوی تنظیمات سریع در بالای نواراصلی نمایش داده می شود. شما می توانید به هر تنظیماتی که می خواهید بروید . اگر به عقب برگردید و آیکن چرخ دنده را انتخاب کنید شما را به منوی نظیمات گسترده تری می برد.

  2. Box with Arrowهنگامی که شما این جعبۀ پیکان دار را انتخاب می کنید یک منوی انتخاب ورودی در بالای نوار اصلی نمایش داده می شود. از اینجا شما می توانید یک ورودی انتخاب کنید که حتی می تواند یک کامپیوتر باشد و به محتوای آن روی صفحه نمایش تویزیون دسترسی داشته باشید. در اینجا اگر به عقب برگردید و روی چرخ دنده کلیک کنید یک منوی انتخاب ورودی سنتی تر در گوشۀ بالا سمت چپ تلویزیون نمایش داده می شود که میتوانید از آن استفاده کنید.

  3. Magnifying Glassاین ذره بین یک منوی جستجو است و برای جستجوی یک برنامۀ تلویزیونی، فیلم، کانال های تلویزیون و هر برنامۀ کاربردی دیگری می توایند از آن استفاده کنید . وقتی این ذره بین را انتخاب می کنید شما به یک صفحه نمایش جستجوی تمام صفحه که شامل یک کیبورد مجازی است منتقل می شوید. شما می توایند با استفاده از ریموت در کادر جستجو تایپ کنید و یا یک کیبورد متصل کرده و تایپ کنید.

  4. Square With Four Small Boxesآیکن مربع با چهار جعبه کوچک شما را به طور مستقیم به منوی برنامه ها می برد.

  5. TV Plusاین ویژگی نمونه ای از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی را به شما نشان می دهد که شما می توانید آنلاین ببینید و یا اینکه آن را خریداری کنید.

  6. و هزاران ویژگی دیگر که در صورت تمایل می توانید با مشاوران بابیروس تماس گرفته و نحوۀ عملکرد آن را بپرسید. حتی اگر از خریداران بابیروس نباشید مشاوران ما سوالات شما را پاسخ و شما را راهنمایی خواهند کرد.

پشتیبانی های تلویزیون تایزن

تلویزیون تایزن از وایفا دایرکت (Wi-Fi Direct) و بلوتوث پشتیبانی می کند. و همچنین امکان به اشتراک گذاری محتوای صوتی و تصویری از طریق اپلیکیشن smart view امکان پذیر است. از دیگر ویژگی های جذاب تایزن پشتیبانی از تعامل صدا با ریموت کنترل است.

کابوس امنیت تایزن

اینجای کار می لنگه!

سامسونگ چند سال است که روی تایزن کار می کند تا یک جایگزین برای اندروید باشد. در واقع سامسونگ به خاطر رابطۀ قلدرانۀ گوگل با سازندگان به فکر جایگزینی برای اندروید افتاد.  اما چیزی که واقعیت دارد این است که ضعیف پیش می رود! پژوهشگران اسرائیل (Amihai Neiderman) نشان داده اند که تایزن پر از حفره های امنیتی است و اظهار داشت که 40 آسیب پذیری را کشف کرده است که اجازه می دهد یک هکر برنامه اش را روی تایزن فعال کند.

کمی از پایگاه دادۀ تایزن از پروژه های قبلی سامسونگ گرفته شده است مانند سیستم عامل پیشین تلفن همراه Bada که حاوی اشتباهاتی است که بیست سال پیش رایج بود. سامسونگ در اینجا سوء عملکرد عمده ای در دست دارد! قاتل اندروید آن یک بهشت هکر است.

جمع بندی و توصیه های خرید

اگر قصد خرید تلویزیون اسمارت دارید گزینه های زیادی روی میز است، اما اگر قصد خرید تلویزیون اسمارت سامسونگ دارید سیستم عامل تایزن انتخاب شما خواهد بود. همان طور که بحث شد این سیستم عامل روز به روز در حال تکامل است و امکانات کاربردی زیادی به آن اضافه شده و خواهد شد. بدون شک از کارایی و امکانات تلویزیون های اسمارت سامسونگ راضی خواهید بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در خصوص خرید تلویزیون با بابیروس تماس بگیرید.


برای مشاهدۀ تلویزیون های  تایزن سامسونگ موجود در فروشگاه اینترنتی بابیروس اینجا کلیک کنید.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما